Over ons

Wij zorgen voor praktisch kwaliteitsmanagement

Ik ben Vivian Blansjaar. Mede oprichter en consultant van eenvoudigcertificeren.nl 
Praktisch kwaliteitsmanagement. Dat is waar ik voor sta. Nuttig voor de ondernemer. Handig voor de medewerkers. Geen lijstjes om de lijstjes. Kwaliteit is van iedereen. Niet van een kwaliteitsmanager. Of omdat het moet van de auditor.

Tijdens mijn opleiding HBO-V heb ik stage gelopen in de GGZ en daar ben ik lange tijd gebleven. In 2005 kwam ik voor het eerst in aanraking met kwaliteitsmanagement en sindsdien zit ik in die rol helemaal goed. De kennis en ervaring van de werkvloer neem ik nog elke dag mee in de opdrachten.

Ondertussen heb ik in alle werkvelden van de zorg wel opdrachten vervuld, van het implementeren van een managementsysteem en het onderhouden daarvan, het uitvoeren van interne audits, het geven van groepstraining en coaching on the job, calamiteitenonderzoeken.

Mijn naam is Christa Prins. Mede oprichter en consultant van eenvoudigcertificeren.nl

Mijn interesse in standaardisering en automatisering is in de jaren ’70 al begonnen. Mijn vader hield zich bezig met het automatiseren van afhandeling van containers en autotransporten in de Rotterdamse haven. Ik mocht wel eens met mijn vader een ‘dagje mee naar kantoor’. Dat was interessant: grote, koude computerruimtes vol met lampjes en draaiende tapes waarbij je een stofjas aan moest. Het leukste was spelen met ponsbandjes en de vooruitloper van ‘pong’ op een Burroughs computer.

 

Toen ik bij een automatiseerder ging werken, leerde ik pas echt denken vanuit standaard processen. Hier was het de norm om alle herhalende werkzaamheden te standaardiseren en vervolgens te automatiseren. Binnen ITIL waren alle standaard processen rond beheer van ICT al inzichtelijk gemaakt. Voor mij was de schok dan ook groot dat later bij traditionele bedrijven bleek dat deze denkwijze helemaal niet de standaard was. Bij mijn eerste leidinggevende functie als afdelingsmanager was mijn eerste zet het inzichtelijk krijgen van binnenkomende informatie met behulp van eenvoudige middelen, bijvoorbeeld een gedeelde mailbox in Outlook. Hiermee maakte ik gebruik van ITIL-processen. Waarom iets verzinnen als er al een goede basis ligt? In mijn rol als afdelingsmanager kwam ik ook in aanraking met kwaliteitsmanagement. Vooral het doorgronden en structureren van bedrijfsprocessen had mijn aandacht.

 

Vanaf eind 2017 heb ik als ZZP’er organisaties begeleid naar het verkrijgen van een ISO- of VCA-certificaat. Opvallend is dat er in organisaties geld wordt geïnvesteerd in automatisering maar dat veel kwaliteitsregistraties nog steeds in Word en/of Excel moeten gebeuren. Vandaar dat ik mij richt op het digitaliseren van kwaliteitssystemen. Alle processen in een bedrijf zijn immers in de basis overal hetzelfde. Wat een bedrijf uniek maakt, is het product/dienst die geleverd wordt in combinatie met de medewerkers die hiervoor zorgen. Een veelgehoord bezwaar tegen kwaliteitsmanagement is het invullen en verwerken van formulieren. Op traditionele wijze met behulp van Word en/of Excel gaat hier veel tijd in om. De eerste stap is om onnodige bureaucratie te voorkomen en de tweede stap is om het restant te digitaliseren. Daar is veel winst te behalen!

Ik ben Rafael Dias, Implementatie specialist bij eenvoudigcertificeren.nl.

Ik help onze klanten met het implementeren en opzetten van het digitaal kwaliteitshandboek.

 

Voor al uw vragen sta ik voor u klaar.